پزشک سرای بلاگ

ساخت وبلاگ
به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ آیین‌ها و برگزاری‌ آنها برخاسته از باورها، فرهنگ، تاریخ، مکتب، شیوه‌ زندگی، شرایط جغرافیایی، اسطوره‌ها و نیز نشان از خواست و آرزوهای خفته مردم هر سرزمین‌ است که باید فلسفه زیبای آیین‌های خود را بدانیم چرا که همین آیین‌ها به جامعه سربلندی و به مردم سرزندگی می‌دهند.

جشن نوروز از آیین های باستانی و ملی ایرانیان است که یکی از مقدمات مهم و اصلی آن، گستراندن "سفره هفت سین" از هفت نعمت خداوندی است که ساعاتی پیش از تحویل سال نو گسترده شده و در مدت سیزده روز نوروز نگه می‌دارند و در پایان این دوره، سبزه ی سفره هفت سین را به آب می‌دهند.

درواقع از مشهورترین مراسم نوروزی ایرانیان، گستردن سفره هفت سین است. این سفره را با هفت چیز که نام آنها با حرف «سین» آغاز می شود، تزیین می کنند. با ظهور اسلام در ایران زمین، سفره هفت سین ایرانی‌ها به قرآن مجید مزین شده و آغازین ساعات سال نو را با دعای معروف تحویل سال و خواندن آیاتی از قرآن جشن می گیرند.

چرا"هفت"؟

عدد هفت در زبان باستانی به نام ” امرداد” است. امرداد معنای جاو دانگی و بی مرگی نام داشت و از آنجائی که این عدد معنای زیبای زندگی و جاودانگی را می‌داد هفت واژه را به نشانه آن گزینه کرده و بر خوان نوروزی می‌چینند.

به روایتِی هفت "سین"، نشانه هفت دانه گیاهی است که می‌توان با آن سبزه نوروز را تهیه کرد: جو، ماش، عدس، ارزن، لوبیا، نخود و گندم.

زمان پارسیانِ کهن، مردم از هر هفت دانه، سبزه می پروراندند (10 روز قبل از نوروز) و ظروفِ آنرا بر سر درِ خانه های خود می‌گذاشتند و هر کدام بیشتر و بهتر سبز می‌شد، نشانه پر ثمریِ آن محصول برای کاشت در آن سال بود.

هفت در میان اعداد از اهمیت و ارزش خاصی برخوردار است. هفت برای ایران و ایرانیان باستان مقدس بود و از آن برای مفاهیم مثبت، خوش یمنی و فال نیک استفاده می‌شد. مانند؛ هفت رنگ رنگین کمان، دوران کودکی 7 سال است، هفت خان رستم در شاهنامه، هفت آسمان، هفت اقلیم، هفت روز هفته، هفت فرشته، هفت شهر عشق در عرفان، هفت پیکر و...

مهر پیروزی بر زندگی با ماهی گلی

ماهی ‌قرمز نماد برج «حوت» یا «برج ماهی» در « گاهشماری شمسی بُرجی» است که سال ها در ایران رواج داشت. در برخی ار کتاب‌های ایران باستان مثل کتاب پهلوی «بندهش» نام پهلوی این برج‌های دوازه‌گانه آمده و نام برج دوازدهم سال «ماهی» یا «دو‌ماهی» نوشته شده است.

در فرهنگ ایران «ماهی قرمز» به عنوان نشانه‌ای از «برج حوت» بر روی بسیاری از آثار برجامانده از دوره‌های مختلف تاریخی مثل دوره ساسانی در ارتباط با نوروز و سال نو دیده می‌شود. ایرانیان ماهی را هنگام حلول سال نو بر سر سفره هفت‌‌سین می گذارند تا سال از «برج حوت» به «برج حمل» تحویل شود. البته نمونه قرمز رنگ این ماهی در چند دهه اخیر به خاطر اصلاح‌نژاد فراوان شده و به نشانه مهر، پیروزی، شادی، سرزندگی و برکت معنا می‌یابد.

دیوان را فراری دهید

سیر نماد میکروب زدایی و پاکیزگی محیط زیست و سلامت بدن و نیز زدودن چشم زخم است که باید حتما بر سر سفره نهاده شود.به اعتقاد زرتشتیان بوی سیر دیوان را می‌گریزاند. درخصوص سکه هم همانند سیرباید گفته شود که نمایانگر پاکی محیط، زدودن آلودگی و باطل کردن سحر و جادو است.

سیب سلامتی می آورد

سیب، نمادی از تندرستی و زیبایی است. سیب را مادر یا پدربزرگ خانواده بر سفره هفت سین می چیند شاید به آن خاطر که همه ما بارها شاهد دلواپسی و نگرانی مادر خانواده برای حفظ سلامتی اعضای خانه بوده ایم.

به یکدیگر عشق هدیه کنید

سماق نماد عشق مهر و پیوند دلها است که بر سر سفره هفت سین نهاده می‌شود و سنجد که عطر برگ و شکوفه‌های آن محرک عشق و مهر است و از مقدمات اصلی زایندگی به شمار می‌آید، باید بر سر خوان نوروزی نمایان باشد. وجود سنجد در سفره نوروزی انگیزه زایش کیهانی است. گاه زرتشتیان دانه‌های سنجد را با آویشن در هم می‌آمیزند و همراه با نقل و سکه بر سر سفره نوروزی می‌گذارند.

سینی برای خالی نبودن سفره یک ساله

سمنو که از جوانه‌های تازه رسیده گندم تهیه می‌شود، نماد فراوانی خوراک و غذاهای خوب و پر نیرو و نیز نمادی برای زایش گیاهی و بارور شدن گیاهان است.

این گونه دلهایتان را پر از شادی کنید

شاید زیباترین ویژگی سفره هفت سین را می‌توان به وجود سبزه آن دانست، به این دلیل که سبزه با رنگ و طراوت خود دلها را شادمان می سازد و با نگریستن به آن طلوع سال جدید را زیباتر می‌کند.

سالی از جنس آیه های نور

یکی دیگر از چیدنی‌های خوان نوروزی وجود کتاب مقدس به عنوان نماد اهورا مزدا است. در دوران ساسانیان کتاب اوستا را برخوان می گذاشتند و قبل از فرا رسیدن سال قسمتی از آن را که معمولا "فروردین یشت" است، می خواندند و از فرورهای شاهان، پاکان، ‌پارسایان، دلاوران و شهسواران که در "فروردین یشت" نام آنها آمده، یاد می‌کردند.

امروز بر سر سفره نوروزی ما مسلمانان قرآن و بر سر خوان نوروزی کلیمیان تورات گذاشته می‌شود و هر کس قسمتی از کتاب دینی خود را می‌خواند تا سال نو را با آیه‌های مبارک الهی شروع کرده باشد.

نان برکت هرسفره 

نان که نمادی از برکت است، چه در گذشته و چه در حال بر سر سفره نوروزی می‌گذاشتند و اکنون نیز یا نان سنگک بزرگی می پزند و برای برکت سفره بر آن می‌گذارند یا اینکه نان را به صورت کماج شیرین درآورده بر خوان نوروزی می‌نهند. 

نمادی از آسمان و زمین در یک سین

تخم مرغ بن مایه خوان نوروزی است و به صورت رنگ کرده می‌بایست بر سر سفره هفت سین جلوه نمایی کند، زیرا که تخم و تخمه نمادی است از نطفه و نژاد و در روز جشن تولد آدمیان که تخمه و نطفه پدیدار می‌گردد تخم مرغ تمثیلی است از نطفه باروری که به زودی باید جان بگیرد و زندگی یابد و زایش کیهانی انجام پذیرد. پوست آن هم نمادی است ازآسمان و طاق کیهان.

هر فرزند یک شمع 

آیینه‌ای در بالای سفره نهاده می‌شود و در اطراف آن شمع یا چراغی می‌گذارند. اغلب تعداد شمع‌ها با تعداد فرزندان خانواده ارتباط دارد و نیز آیینه‌ای دیگر در زیر تخم مرغ گذاشته می‌شود تا انعکاس وجود آدمی در آیینه دیده شود و نیز آیینه زیر تخم مرغ هم نمایانگر تحویل سال است.

  

سفره را به رنگی پاک مزین کنید

خوان نوروزی (سفره هفت سین) باید سفید باشد چرا که نشانه پاکی و سفید بختی و روشنایی است و نیز نشانه جهان بی پایان است که بارگاه یزدان در آن است.

گزارش از محیامعصومی

انتهای پیام/

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 56 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 23:41

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ساعت زمین یک رویداد جهانی سازماندهی شده بوسیله صندوق جهانی طبیعت است که در آخرین شنبه ماه مارس هر سال برگزار می‌شود به طوری که خانواده‌ها و مردم با خاموش کردن چراغ‌ها و سایر دستگاه‌های الکتریکی غیر ضروری خود به مدت یک ساعت آن را یادآوری می‌کنند. 

آرمان نخست این اقدام این است که آگاهی درباره تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان ابقا شود و این رویداد برای اولین بار در سیدنی استرالیا توسط Leo Buett و صندوق جهانی طبیعت (wwf) در حالی برگزار شد که نزدیک به ۲. ۲ میلیون نفر در آن شرکت کردند و چراغ‌های غیر ضروری خود را خاموش کردند. 

خاموشی زمین در آخرین روز سال + تصاویر

برگزاری روز ساعت جهانی بوسیله چهره‌های معروف در دنیا 

ساعت زمین توسط چهره‌های سر‌شناسی همچون Nelson Mandela، بازیکن افسانه‌ای کریکت Sachin Tendulkar، رئیس سازمان ملل Ban Ki-moon، مدیر اجرایی صلح سبز بین المللی Kumi Naidoo، معون رئیس جمهور پیشین آمریکا Al Gore، رئیس جمهور فیجی Ratu Epeli Nailatikau، André Kuipers از ایستگاه فضانوردی، Isabel Lucas، ستاره مشهور تلویزیون Bill و Giuliana Rancic، مجری تلویزیونی کلمبیایی Claudia Baham؟ n، Yoko Ono، Stephen Fry، Cate Blanchett و Coldplay حمایت می‌شود. 

سازمان‌های حامی ساعت زمین

ساعت زمین توسط سازمان‌های CBRE، the National Hockey League، FIFA، UEFA، Manchester United، Hilton Hotels، Girl Scouts of the USA، World Organisation of the Scouts Movement، UNESCO، UN Environment Programme، the Inteational Trade Union Confederation، HSBC، World Association of the Girl Guides and Girl Scouts، Philips، Ikea، The Body Shop و برخی سازمان‌های دیگر حمایت می‌شود 

شرکت ۴۰۰ شهر در برگزاری مراسم ساعت جهانی 

در اولین سالگرد ساعت زمین در سال ۲۰۰۸ با شرکت ۳۵ کشور و ۴۰۰ شهر در تمامی ۷ قاره در ۲۸ مارچ از ساعت ۸ بعد از ظهر تا ۹ برگزار شد که بسیاری از نمادهای شهری همچون  ساختما امپایر استیت شهر نیویورک، برج سیرز آمریکا، بنای یادبود جاکارتا اندونزی، پل گلدن گیت آمریکا، جدول کوه کیپ تاون آفریقای جنوبی، کولوسئوم رم ایتالیا، قلعه سلطنتی استکهلم سوئد، برج CN تورنتو کانادا، بازار SM آسیا، سووا فیجی، کلیسای جامع NIdaros تروند‌هایم نروژ، برج‌ها‌ی پتروناس کوالالامپور مالزی، برج KL کوالالامپور مالزی، معبد وات آرون بانکوک تایلند، تالار شهر لندن و ساختمان کبد سلطنتی لیورپول انگلیس چراغ‌های خود را به مدت یک ساعت خاموش کردند. 

حضور ۱۵۲ کشور در طرح بین المللی ساعت زمین 

در ۳۱ مارچ سال ۲۰۱۲ بیش از ۷۰۰۰ شهر و ۱۵۲ کشور و حضور بیش از 1.8 میلیارد نفر از سراسر دنیا صورت پذیرفت. در سال ۲۰۱۱، همچنان نمادهای شهرهای مختلف دنیا همچون Forbidden City، برج ایفل، کاخ باکینگهام، پل گلدن گیت، کوه جدول، مجسمه آمرزنده مسیح و خانه اپرای سیدنی در این رویداد حضور داشتند. 

شایان ذکر است، یوتیوب بمدت یک ساعت لوگوی خود را تغییر داد و در کنار هر ویدئو یک سوئیچ کار گذاشته بود که کاربران می‌توانستند رنگ پس زمینه را از سفید به سیاه تغییر بدهند که نزدیک به 4.6 میلیون بازدید را در یک هفته در پی داشت و نزدک به ۲۰۰۰۰ نفر به این رویداد پیوستند. 

ایجاد کمپین ساعت زمین در شبکه‌های اجتماعی 

در فوریه سال ۲۰۱۲ ساعت زمین با شعار من می‌خواهم اگر تو بخواهی فعالیت خود را با ایجاد کمپین‌هایی در شبکه‌های اجتماعی همچون فیسب وک و توئی‌تر و یوتیوب با هدف تعامل با جامعه جهانی گسترش دادند و جامعه جهانی در این حرکت تعهد و پایداری خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند. 

مدیر اجرایی پروژه و موسس اندی ریدلی در این رابطه در صفحه شخصی اتش گفت: هر جنبشی با یک نماد اغاز می‌شود و نماد ساعت زمین از وصل کردن مردم به هم بوجود می‌آید. در مرحله اول مردم اقدام به تعویض چراغ‌های خود نمودند. تغییرات اساسی در ساعت زمین زمانی بوقوع پیوست که مقر اصلی این سازمان از سیدنی به سنگاپور انتقال پیدا کرد.. در ۲۰ فوریه ۲۰۱۲ در باغ ION این رویداد توسط هیئت مدیره توسعه اقتصادی سنگاپور EDB حمایت شد. 

خاموشی زمین در آخرین روز سال + تصاویر

خاموشی جنگل‌های اوگاندا در لحظه ساعت زمین 

باید متذکر شد که در سال ۲۰۱۳ برای اولین بار در جهان ساعت زمین در جنگل‌های اوگاندا نیز آغاز شد که اولین قدم برای مبارزه با ۶۰۰۰ هکتار تخریب جنگل ماهیانه در این کشور است. تیم wwf اقدام به شناسایی نزدیک به ۲۷۰۰ هکتار از زمین‌های تخریب شده در اوگاندا را نمود که مقامات دولتی تصمیم به احیا آن با کاشت ۵۰۰۰۰ درخت در سال را نمود. بانک چارترد اوگاندا تعهد نمود که بیش از ۲۵۰۰۰۰ درخت را احیا کند. رئیس جمهور سابق بوتسوانا آقای Festus Mogae وعده کاشت یک میلیون درخت بومی را در ۴ سال داد. 

کاهش ۱۳ درصدی مصرف برق در استرالیا 

با انجام طرح ساعت جهانی مصرف برق در سیدنی استرالیا به میزان ۱۳ درصد کاهش داشت و مردم از وب سایت رسمی ساعت زمین نزدیک به ۶. ۷ میلیون بازدید کردند و این طرح سبب شد که ۳۶ میلیون نفر در این رویداد شرکت کردند و اطلاعاتشان نسبت به مسائل محیط زیستی از قبیل آب و هوا ۱۲ درصد افزایش یافت.

نتایج اندازه گیری شده توسط WWF تایلند کاهش ۷۳، ۳۴ مگاوات کاهش برق را که معادل ۴۱، ۶ تن دی اکسید کربن نشان می‌دهد. جستجوگر گوگل پس زمینه سایت خود را در کشور‌های ایالات متحده، کلمبیا، کانادا، دانمارک، ایرلند و بریتانیا به سیاه و سفید تغییر داد و شعاری را نمایان کرد که «حالا نوبت چراغ شماست.

خاموشی زمین در آخرین روز سال + تصاویر

گفتنی است در کشورمان در زمان ساعت زمین به خاطر حفظ محیط زیست، کاهش مصرف برق نماد‌های مهم کشورمان از جمله برج میلاد، برج آزادی، سی و سه پل اصفهان، طاق بستان و پل خواجو به مدت یک ساعت همراه با سایر کشور‌ها خاموش می‌شود و مردم لوازم الکتریکی غیر ضروری را از برق بیرون می‌کشند. 

انتهای پیام/

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 73 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 23:41

عابدینی معاون دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص نحوه پذیرش دانش آموزان در مدارس سمپاد گفت: آنچه که به عنوان معیار جهانی پذیرفته شده 2.28 درصد از جمعیت دانش آموزی است یعنی ملاک جمعیت دانش اموزی است و از هر 100 نفر حدودا 2 نفر می تواند به عنوان استعدادهای برتر تلقی شوند. در سال های قبل در ملاک جهانی، پذیرش دانش آموز در این مدارس خیلی دقت نشده بود و تا حدی گسترش بی رویه این مدارس را داشتیم از این رو تصمیم به توجه بیشتر به معیارهای جهانی این طرح گرفته شد. 

وی افزود: در واقع هر کسی بتواند از این مسیر براساس شاخص‌ها و معیارها عبور کند می تواند در مدارس سمپاد ثبت نام کند و کسانی هم که نتوانند باید در مدارس عادی به تحصیل بپردازند.

عابدینی با اشاره به مسیر روند ثبت نام در این مدارس عنوان کرد: برای این مدارس آزمونی گرفته می‌شود که ترکیبی از آموخته‌های فعلی و هوش  و استعداد دانش آموزان است و کسانی که از عهده این آزمون و آزمایشاتی که برای اطمینان از برتر بودن انجام می‌شود پیروز بیرون آیند می توانند در این مدارس ثبت نام کنند. 

وی این مسیر و فرآیند را برای مدارس سمپاد محدودیت ندانست و بیان کرد: بحث تعطیلی مدارس سمپاد و محدودیتی که در برخی خبر‌ها ذکر شده بود صحت ندارد و این کار محدودیت نیست و صرفا دقیق‌تر شدن معیارهای سنجش است.

عابدینی اظهار داشت: دانش آموزان در دو مرحله می توانند نسبت به ثبت نام و شرکت در آزمون اقدام کنند یکی در مرحله اول که پایه هفتم است و دیگری مرحله دوم است که دانش آموزانی که در پایه هفتم به هر دلیلی نتوانسته‌اند ثبت نام کنند، در پایه اول نظری این امکان را پیدا می‌کنند و به تعدادی که ظرفیت در این مدارس باشد دانش آموزان از طریق پیروزی در آزمون می‌توانند راه یابند.

معاون دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: اصل بر این بود که در هر استانی یک مدرسه سمپاد دخترانه و یکی پسرانه وجود داشته باشد هر چند که حال تعداد مدارس سمپاد برخی از استان‌ها بیش از دو برابر شده اما همچنان سیاست این است که تعداد این مدارس در کشور زیاد نشود، چرا که اگر بر معیار جهانی تاکید کنیم و مبنای درستی باشد چون جمعیت دانش آموزی تقریبا ثابت است پس نیازی به افزایش این مدارس نیست. 

وی با بیان اینکه جزئیات هزینه این مدارس باید از مرکز سمپاد پرسیده شود و این هزینه‌ها از طریق این مرکز اعلام می‌شود و مصوب شورای عالی آموزش و پرورش نیست، در پایان درباره نحوه ثبت نام در این مدارس گفت: دانش آموزان به "سایت سناد" مراجعه کرده و اطلاعات خود را وارد می‌کنند؛ سایت آموزش و پرورش استان‌ها هم با این سایت لینک شدند و می توانند ثبت نام اولیه را انجام دهند و سپس با روندی مشابه روند ثبت نام و دریافت کارت و برگزاری کنکور سراسری مراحل دیگر را طی می کنند. 

انتهای پیام/

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 63 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 21:59

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ مصرف سبزی برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش ضروری است و مصرف ناکافی سبزی می‌تواند زمینه ابتلا به بیماری‌های گوارشی مثل سرطان روده را فراهم کند. متاسفانه امروزه خیلی از افراد به اندازه کافی از سبزی مصرف نمی‌کنند و برعکس گذشته، ظرف سبزی را خیلی کم می‌توان در سفره‌های ایرانی دید.

نعناع

نعناع سبزی است خوشبو که طبع آن از دیدگاه طب‌سنتی گرم و خشک محسوب می‌شود، البته خشکی آن زیاد نیست. یکی از خواص مهم نعنا رقیق کردن خون محسوب می‌شود و افرادی که دارای مشکل غلظت خون هستند، می‌توانند از مصرف نعنا سود ببرند.

مصرف نعنا می‌تواند شادابی و سر زندگی را برای فرد ایجاد کند به همین دلیل آن دسته از افرادی که روحیه خوبی ندارند، می‌توانند نعنا را در رژیم غذایی خود قرار بدهند. چنانچه دچار درد دندان شدید و دسترسی به پزشک برای‌تان میسر نیست، می‌توانید برگ نعنا را تا وقتی که درد دندان‌تان تسکین پیدا کند، بجوید و در زمان ممکن به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

نعناع اثرات مفیدی در از بین بردن انگل می‌تواند داشته باشد بنابراین قرار دادن آن در سفره و صرف این سبزی، می‌تواند برای همه افراد خانواده مفید باشد. نعناع می‌تواند به تقویت معده کمک کند، بنابراین آن دسته از افرادی که معده ضعیفی دارند و احساس می‌کنند غذا سر دل‌شان باقی می‌ماند یا دائما دچار نفخ می‌شوند، می‌توانند از مقداری نعناع خشک کرده به صورت دم‌کرده یا جوشانده استفاده کنند.

انجام این کار هم باعث تقویت معده می‌شود و هم نفخ را از بین می‌برد. ترشی‌ها طبع سردی دارند به همین دلیل باید مقداری نعنا به آن‌ها اضافه کرد تا از مقدار سردی آن‌ها کم شود. نعنا می‌تواند در ایجاد تعریق موثر باشد، برای بهره گرفتن از این خاصیت نعنا، باید حدود 5 گرم نعنای خشک را در یک لیتر آب‌جوش دم کرد و به اندازه یک فنجان در وعده‌های مختلف در طول یک روز آن را نوشید.

 دوغ و پنیر طبع سرد دارند به همین دلیل با اضافه کردن نعنا خشک یا تازه، می‌توان علاوه بر ایجاد طعم مطبوع، سردی آن‌ها را کاهش داد. نعناع مصلح دوغ و پنیر محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 71 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 20:55

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امدادگران شرکت دانلد آمریکا برای برگرداندن اجساد سه تن از افرادی که در ده سال گذشته 40 متر زیر برف‌ کوهستان‌های نروژ مدفون شده بودند به همراه ستوان جان پیج هارد و سرجوخه لورن هاوارد، هلیکوپترشان در یک یخچال طبیعی در شمال نروژ سقوط کرد.
پیدا شدن امداد گر جنگ جهانی دوم به صورت زنده + تصاویر

ماموریت برای پیدا کردن اجساد این سه نفر به خاطر صعب العبور بودن منطقه با مشکل اساسی رو به رو شد که این امر با پیشنهاد لوران سرتیم این گروه نجات به وسیله کشتی‌های قطب نورد انجام شد.

برای پیدا کردن این اجساد امداد گران آمریکایی علاوه بر سرزمین‌های قطب شمالی نروژ سراسر منطقه کانادا، ایرلند، و ایسلند را جستجو کردند زیرا تصور می کردند که این افراد برای ساخت سنگری در برابر دشمنان از زمان جنگ‌جهانی دوم ممکن است به مناطق دیگر سفر کرده باشند. 

پیدا شدن امداد گر جنگ جهانی دوم به صورت زنده + تصاویر

نانسی‌ پریچارد در این رابطه می‌گوید برادرم در حالی که 19 سال سن بیشتر نداشت در نوامبر 1942 ناپدید شد که اگر در این عملیات زنده باشد سن تقریبی او 93 سال است. نانسی پریچارد و همسرش کراوزه بیش از این در ژوئن 2012 سفری به این مناطق داشتند اما موفق به پیدا کردن حتی جسد برادرش نشدند اما او در آن زمان امیدش را از دست نداده و با ارسال نامه‌ای به شرکت امدادی آمریکا به فکر پیدا کردن برادرش شد. 

شایان ذکر است یک گروه دریایی متعلق به ایالت سیاتل آمریکا به کمک خانم پریچارد آمده و با اکتشاف و شکاف برف‌های عظیم در کوهستان‌های کانادا‌، ایرلند،‌ برادرش را با بدنی سالم در یک غاری در کشور ایرلند پیدا کردند. 

پیدا شدن امداد گر جنگ جهانی دوم به صورت زنده + تصاویر

گفتنی است، آقای پریچارد علت سالم بودن بدنش را نداشتن استرس و تغذیه مواد غذایی سالم و طبیعی همچنین برف نوردی دانست. 

انتهای پیام/  

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 86 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 20:55

دکتر مقیمی معاون قائم مقام معاونت نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص نسخه الکترونیکی گفت: نسخه الکترونیک در واقع نسخه‌ای است که به وسیله پزشک و به صورت کامپیوتری تدوین می‌شود و در سیستم دارویی کشور وارد شده و داروخانه قابلیت دسترسی به این نسخه را پیدا می‌کند. براساس این سیستم جدید، فقط با دادن کد ملی توسط بیمار می‌توان نسخه الکترونیکی برای آنان تجویز کرد و پزشک، زمانی که در سیستم نسخه را تجویز می‌کند بیمار می‌تواند در هر جایی داروهای مورد نظر خود را دریافت کند.

وی ادامه داد: در این فرایند نسخه دیگر به بیمار مستقیما ارائه نمی‌شود بلکه از طریق شبکه اینترنت و از طریق ارسال نسخه برای داروخانه مبدا، فرد می‌تواند به آنجا مراجعه کرده و دارو‌هایش را دریافت کند.

مقیمی با اشاره به فواید این نسخه ها عنوان کرد: این نسخه ها فواید بیشماری برای بیماران دارد که از جمله می‌توان به تسهیل و تسریع در دسترسی بیماران به موضوع تجویز و حذف مراجعات غیر ضروری، کاهش خطاهای پزشکی با مدیریت تجویز، اطمینان به در دسترس بودن موضوع تجویز و ورود آن از طریق مبادی قانونی و نظارتی سازمان غذا و دارو و اطمینان از قیمت واقعی مصرف کننده اشاره کرد.

وی افزود: با این وجود مشکل جدی در کشور ما این است که زیرساخت‌های فناوری اطلاعات اجازه ارائه خدمات درمانی به بیماران بدون قطع اینترنت را نمی‌دهد و این موضوع بسیار خطرناک است، چرا که در حوزه درمان، قطعی اینترنت قابل پذیرش نیست. از سوی دیگر، بدون برگزاری دوره‌های آموزشی نمی‌توان انتظار داشت همه پزشکان بخصوص پزشکان بالای ۵۰ سال بتوانند به راحتی با کامپیو‌تر کار کنند و اموری را که تا پیش از این به شکل دستی انجام می‌دادند کامپیوتری انجام دهند. خیلی از این افراد با روش‌هایی کار کرده‌اند که تغییر یکباره آن‌ها ممکن نیست.

دکتر مقیمی همچنین اجرای نسخه الکترونیک را یکی از روشهای مقابله با بدخطی پزشکان دانست و گفت: طراحی‌های نسخه الکترونیک انجام و در شهرهای سبزوار و بابلسر به صورت آزمایشی اجرا شده است. این اقدام با استقبال پزشکان روبرو شده است چرا که با این کار از مشاوره دارو ساز برای درمان کمک گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بعد از اجرای این طرح به صورت آزمایشی، سازمان نظام پزشکی و سازمان غذا و دارو طرح نسخه الکترونیک را اجرا می‌کنند تا در آینده نزدیک عوارض ناشی از بدخطی پزشکان را نداشته باشیم، خاطر نشان کرد: بدخطی پزشکان که از شایع‌ترین دلایل خطاهای پزشکی است و در اکثر کشور‌های جهان بخصوص در امریکا، کانادا و استرالیا این بدخطی وجود دارد.

انتهای پیام/

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 78 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 19:41

حمایت ویژه از پرستاران بازنشسته در سال 95

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان نظام پرستاری از حمایت این سازمان در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی برای پرستاران بازنشسته در سال 95 خبر داد.  

عباس کشفی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان نظام پرستاری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برای هدفمند کردن اجرای برنامه‌های فرهنگی و رفاهی ویژه بازنشستگان عضو سازمان نظام پرستاری جلسه‌ای با اعضای هیئت مدیره کانون صنفی برگزار شد که طی آن اجرای برنامه‌های فرهنگی و رفاهی این کانون برای پرستاران بازنشسته در سال 95 تشریح شد.

وی افزود: در این جلسه مقرر شد ضمن مشارکت در اجرای برنامه‌های کانون، برنامه‌های ویژه فرهنگی و رفاهی مثل تورهای زیارتی و تفریحی و... برای بازنشستگان سازمان برگزار شود.

کشفی ادامه داد: با توجه به اهمیت بازنشستگان جامعه پرستاری برای سازمان نظام پرستاری در تلاش هستیم بیش از گذشته از حضور این عزیزان بهره‌مند شویم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان نظام پرستاری خاطر نشان کرد: به زودی اطلاع رسانی مناسبی برای کیفیت و زمان اجرای برنامه‌ها صورت می گیرد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط با   :

                             

اجتماعی , این , بازنشسته , برای , حمایت , خبر , در , سازمان , سال , فرهنگی , نظام , ویژه , پرستاران , پرستاری , سال 95 ,

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 68 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 18:37

تامین منابع پایدار مهمترین اصل در برنامه پزشک خانواده

معاون پشتیبانی سازمان نظام پزشکی تامین منابع پایدار را مهمترین اصل در برنامه پزشک خانواده دانست و گفت: راه اندازی نظام ارجاع به تعالی نظام سلامت کشور کمک می‌کند.  

دکتر عزت الله گل علیزاده، معاون پشتیبانی سازمان نظام پزشکی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان مهم‌ترین اصل اجرای برنامه پزشک خانواده را تامین منابع پایدار برای این حوزه دانست و گفت: ما از هیئت دولت انتظار داریم وقتی طرح بزرگی مثل پزشک خانواده شروع می‌شود، مهم‌ترین اصل آن یعنی تامین منابع پایدار را در نظر بگیرند. یکی از ایراداتی که به طرح پزشک خانواده وارد است، منابع مالی ناپایدار آن است. اگر مشکل بودجه‌ای به وجود آید، تمام طرح زیر سوال می‌رود. اگر این برنامه در مسیر خود دچار چالش شود قطعا نمی‌توانیم آن را در تمام کشور گسترش دهیم و اما و اگرهای زیادی را به دنبال دارد.

گل‌علیزاده تصریح کرد: منابع مالی پایدار یعنی یک رقم ثابت، از یک محل خاص به این طرح اختصاص داده شود. نشان‌دار بودن این ردیف بودجه‌ای نیز مهم است به صورتی که اگر اعتبارات بودجه‌ای دچار نوسان شد، این پرداختی دچار مشکل نشود.

وی عدم تمرکز منابع را منجر به تصمیم گیری بهتر درباره نحوه تخصیص منابع دانست و ادامه داد: منابع پزشک خانواده روستایی و شهری متفاوت است. این منابع از محل بودجه عمومی و یک درصد مالیات بر ارزش افزوده تامین می‌شود و بخشی از آن نیز در اختیار بیمه‌ها است. تجمیع منابع باعث می‌شود راحت‌تر درباره تخصیص منابع تصمیم‌گیری کرد.

معاون پشتیبانی سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: تنها مسیر ما پزشک خانواده و نظام ارجاع است. این برنامه در قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه و همچنین در سیاست‌های ابلاغی رهبری مورد اشاره قرار گرفته است. هر چقدر پول در سبد درمان بریزیم باز هم با کمبود منابع روبرو می‌شویم؛ چرا که راهنمای بالینی، سطح بندی خدمات و نظام ارجاع نداریم و از طرفی شاهد تقاضای القایی هستیم.

وی در پایان تاکید کرد: ما ناگزیر هستیم خدمات را سطح بندی و نظام ارجاع را برای آن راه‌اندازی کنیم. این امر کمک می‌کند منابع به خوبی مدیریت شود. هر چه بیشتر به سطح یک درمان و برطرف کردن نواقص آن بپردازیم، بهتر می‌توانیم این نظام را در کل کشور گسترش دهیم که در نهایت به تعالی نظام سلامت در کشور کمک می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط با   :

                                       

سلامت , پزشکی , اصل , برنامه , تعالی , خانواده , در , در برنامه , راه , راه اندازی , سازمان , منابع , نظام , نظام پزشکی , پایدار , پزشک , پزشک خانواده , پشتیبانی , کشور , کمک ,

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 77 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 17:36

اسکان بیش از 329 هزار نفر در مراکز اسکان موقت فرهنگیان

مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: تا پنج شنبه 27 اسفند 94 بیش از 329 هزار مسافر در مراکز اسکان موقت فرهنگیان اسکان یافته‌اند.  

فرشید سیاری مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان درباره میزان اسکان در مراکز اسکان موقت فرهنگیان در سراسر کشور اظهار کرد: آمار اسکان فرهنگیان تا پنج شنبه 27 اسفند 30 هزار و 201 خانوار و 134 هزار و 299 نفر بوده است.

وی افزود: در مجموع هم در این تاریخ حدود 329 هزار و 483 نفر- روز مسافر در سراسر کشور پذیرش شده اند.

انتهای پیام/


اخبار مرتبط با   :

                               

آموزش , آموزش و پرورش , اسفند , تعاون , در , شنبه , فرهنگیان , مسافر , موقت , نفر , هزار , وزارت , وزارت آموزش و پرورش , پرورش , پشتیبانی , پنج ,

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 61 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 17:36

‌مسافر! جعبه‌ کمک‌های ‌اولیه‌ یادت ‌نره

سلامت نیوز: هنگام سفر حتما جعبه کمک های اولیه خود را در صندوق عقب خودرو بگذارید.به گزارش سلامت نیوز به نقل از چاردیواری ضمیمه روزنامه جام جم ، این جعبه شامل حداقل‌هایی است که اگر خدای ناکرده اتفاقی افتاد به شما کمک می‌کند. در اینجا فهرست وسایلی را که باید در جعبه کمک‌های اولیه باشد، مرور می‌کنیم‌.‌* محلول بتادین یا الکل سفید  


سلامت نیوز: هنگام سفر حتما جعبه کمک های اولیه خود را در صندوق عقب خودرو بگذارید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از چاردیواری ضمیمه روزنامه جام جم ، این جعبه شامل حداقل‌هایی است که اگر خدای ناکرده اتفاقی افتاد به شما کمک می‌کند. در اینجا فهرست وسایلی را که باید در جعبه کمک‌های اولیه باشد، مرور می‌کنیم‌.

‌* محلول بتادین یا الکل سفید

* آسپرین

* استامینوفن

* ‌بروفن

* قرص‌های ضد اسهال

* قرص‌های ضد سرماخوردگی

* آنتی هیستامین

* قرص‌های ضد تهوع

* داروهای ملین (روغن بادام)

* قرص هیوسین

* قرص متوکلوپرامید یا پلازیل

* پماد سوختگی

* پماد گزیدگی حشرات

‌* پنبه استریل

* گاز یا تنظیف استریل در ابعاد مختلف

* باند یا نوار در اندازه‌های مختلف

* پماد جنتامایسین و پماد تتراسیکلین

* ژل شوینده

* درجه تب‌

*کیف یخ یا کمپرس سرد آنی

* کیسه آب گرم (مبارزه با سرما یا درد)

* چسب زخم

سعی کنید در مسافرت کیف مخصوص وسایل و اقلام بهداشتی را به همراه داشته باشید. در این کیف کارت یا دفترچه بیمه خدمات درمانی خود و سایر اعضای خانواده و در صورت احساس نیاز آخرین نسخه پزشکی خود و سایر اعضای خانواده را بگذارید.

اگر عینکی هستید ‌‌آن را فراموش نکنید. باز هم توصیه می کنیم مبتلایان به بیماری های خاص مانند بیماران قلبی حتما آخرین نوار قلب و نسخه خود را همراه داشته باشند.

اگر مبتلا به آسم، حساسیت، تشنج صرعی، بیماری‌های قلبی، بیماری قند یا بیماری خاص دیگری هستید، هنگام مسافرت برچسب هشداردهنده روی پیراهن، گردنبند یا مچ‌بند داشته باشید.

اگرچه مصرف خودسرانه دارو را توصیه نمی کنیم اما پیشنهاد می‌کنیم ‌برای مسافرت مقداری داروهای اولیه مانند مسکن‌های ساده، پماد سوختگی، کرم‌هایی که برای درمان گزیدگی حشرات به‌کار می‌رود، قرص ضد تهوع، محلول‌های ضدعفونی و وسایل زخم‌بندی را در کیف بهداشتی خود
داشته باشید.

یکی دیگر از وسایلی که باید در این کیف کوچک جای دهید نام و نشانی نزدیک‌ترین اقوام یا دوست و همسایه‌تان است که اگر خدایی ناخواسته دچار سانحه‌ای شدید‌ به نزدیکان‌تان اطلاع دهند.

اخبار مرتبط با   :

                   

                                                                                                                                                                                                                           

دارو , سلامت نیوز , جام جم , پنبه , سرما , گاز , خودرو , سلامت , بیمه , , آب , روزنامه , پزشکی , گزارش , آب گرم , آخرین , آنتی , ابعاد , اتفاقی , احساس , است , استریل , اطلاع , اعضای , افتاد , الکل , اما , اولیه , اگر , این , اینجا , باز , باند , باید , برای , برچسب , بهداشتی , بیماران , بیماران قلبی , بیماری , بیماری های خاص , تشنج , توصیه , جام , جای , جعبه , حتما , حشرات , خاص , خانواده , خدای , خدایی , خدمات , خود , داشته , در , درجه , درمان , درمانی , دفترچه , دوست , دیگر , دیگری , روزنامه جام جم , روی , سایر , سرد , سفر , شما , صندوق , صندوق عقب , صندوق عقب خودرو , صورت , عقب , عینکی , فراموش , فهرست , قرص , قلب , قلبی , قند , محلول , مخصوص , مرور , مسافرت , مصرف , ناخواسته , نام , نسخه , نشانی , نقل , نمی , نوار , نوار قلب , نیاز , نیوز , های , هستید , همراه , هنگام , وسایل , پیشنهاد , چسب , کارت , کمپرس , کمک , کمک های اولیه , کنید , کنیم , کوچک , کیسه , کیسه آب , کیسه آب گرم , کیف , کیف کارت , کیف کوچک , گردنبند , گرم , گزیدگی , یادت ,

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 63 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 16:07

فواید سبزی پلو ماهی شب عيد

سلامت نیوز-*مریم آریافر؛: سبزی نشان از سرسبزی بهار و برنج نشان از بركت و پرباری دارد. همچنین ماهی نیز سمبلی از جنب و جوش و روشنی بوده و اخیرا هم به سمبلی از سلامتی تبدیل شده است، بنابراین آغاز سال نو با نشانه‌های خوب خدا نوعی شكرگزاری بر نعمت‌های او خواهد بود.به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، از دیر باز و طبق سنن قدیم رسم بر این بوده است كه ناهار  

سلامت نیوز-*مریم آریافر؛: سبزی نشان از سرسبزی بهار و برنج نشان از بركت و پرباری دارد. همچنین ماهی نیز سمبلی از جنب و جوش و روشنی بوده و اخیرا هم به سمبلی از سلامتی تبدیل شده است، بنابراین آغاز سال نو با نشانه‌های خوب خدا نوعی شكرگزاری بر نعمت‌های او خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، از دیر باز و طبق سنن قدیم رسم بر این بوده است كه ناهار یا شام روز اول بهار سبزی پلو با ماهی باشد، زیرا سبزی نشان از سرسبزی بهار و برنج نشان از بركت و پرباری دارد. همچنین ماهی نیز سمبلی از جنب و جوش و روشنی بوده و اخیرا هم به سمبلی از سلامتی تبدیل شده است، بنابراین آغاز سال نو با نشانه‌های خوب خدا نوعی شكرگزاری بر نعمت‌های او خواهد بود.

حفظ ارزش غذایی مواد مصرفی در علم تغذیه بسیار مهم می‌باشد و بهره گیری از این دانش مطمئنا بر ارزش مواد غذایی خواهد افزود. اولین گام در این مرحله انتخاب مواد اولیه سالم است. در این زمینه، انتخاب ماهی سالم و تازه اهمیت ویژه ای دارد كه باید به آن توجه كرد.

راه‌های تشخیص ماهی سالم از فاسد

۱- بوی ماهی: ماهی‌هایی كه تازه هستند، تقریبا بوی مطبوعی دارند و اگر از آب‌های شیرین صید شده باشند، بوی گیاهان آبزی همان منطقه را می‌دهند، ولی ماهی فاسد بوی نامطبوعی دارد كه بیشتر اوقات بوی آمونیاك و ترشیدگی و در اثر پیشرفت فساد بوی گندیدگی می‌دهد. به هر حال، تشخیص سلامت ماهی از روی بوی آن، نیاز به تجربه دارد. اگر تجربه كافی ندارید، تنها به كنترل بوی ماهی اكتفا نكنید.

۲- حالت فلس‌ها و پولك‌ها در ماهی: در رابطه با ماهی‌های تازه، فلس‌ها كاملا به بدن چسبیده‌اند و به سختی جدا می‌شوند، در حالی كه در ماهی‌های فاسد فلس‌ها برجسته هستند و به راحتی كنده می‌شوند.

۳- شكل بدن ماهی‌ها: بدن ماهی‌های تازه قابلیت ارتجاعی دارد و فاقد ترشحات می‌باشد، ولی اگر با انگشتان فشاری بر روی بدن ماهی‌های فاسد وارد ‌شود، كاملا ایجاد فرورفتگی می‌كند. همچنین ترشحات بدن ماهی‌های فاسد زیاد است و این ترشحات حالت چسبنده دارند.

۴- چشم‌های ماهی: چشم ماهی‌های تازه علاوه بر اینكه شفاف و درخشان است، حالت كاملا محدب دارد، در صورتی كه چشم ماهی‌های فاسد تیره و كدر است و كره چشم به طور كامل در حفره چشم فرو رفته است.

۵- سرپوش گوش‌ها: در ماهی‌های تازه سرپوش‌ها به طور كامل و تقریبا چسبیده هستند و سطح داخلی آنها لكه ندارد، ولی در ماهی‌های فاسد این سرپوش‌ها تقریبا جدا هستند و بر روی سطح داخلی آنها لكه‌های قهوه‌ای و قرمز رنگ دیده می‌شود.

۶- حالت آبشش‌ها: در ماهی‌های تازه آبشش‌ها مرطوب و به رنگ قرمز روشن هستند، ولی در ماهی‌های فاسد آبشش‌ها مرطوب نبوده و رنگی خاكستری دارند.

خواص ماهی
امروزه کمتر کسی است که از خواص ماهی چیزی نشنیده باشد. نام ماهی همواره یادآور امگا-3 در اذهان است. این ماده غذایی در هرم غذایی در گروه گوشت‌ها جای می‌گیرد و حدود 60 تا 90 گرم آن معادل یک واحد گوشت کم چرب در نظر گرفته می‌شود، در حالی که چربی موجود در آن عمدتا از نوع چربی‌های غیراشباع مانند امگا- 3 است.

امگا-3 که جزء گروه چربی‌های ضروری به حساب می‌آید، اعمال بسیار گسترده و پیچیده‌ای در بدن بر عهده دارد که بسیار حیاتی هستند. همچنین استفاده از امگا-3 در درمان افسردگی موثر است. طبیعتا مقدار امگا-3 در بین ماهی‌های مختلف تفاوت‌هایی دارد.

اصولا ماهی‌های ساکن آب‌های سرد و ماهی‌های چرب مانند کپور، قباد، آزاد، ساردین، قزل‏آلای دریاچه‏ای و ماهی تن از ماهی‌هایی هستند که از منابع غنی امگا-3 به حساب می‌آیند. مسأله بعدی حفظ ارزش غذایی سبزی پلو ماهی شب عید با رعایت اصول صحیح پخت‌و‌پز می‌باشد.

قبل از هر چیز توصیه می‌شود به جای سرخ‌کردن ماهی، آن را بخارپز كنید و یا در فر یا مایکروویو طبخ نمایید، زیرا سرخ كردن باعث از بین رفتن مواد مغذی و افزایش كالری دریافتی می‌شود و زمینه را برای ابتلا به عوارضی چون چاقی و اضافه وزن فراهم می‌سازد...

لزوما ماهی‌هایی که قیمت ارزان‌تری دارند، ارزش غذایی کمتری ندارند، ولی طبیعتا ماهی‌های دریاهای آزاد، اسید چرب امگا-۳ بیشتری دارند و از نظر ارزش غذایی بهترند.

در طبخ ماهی از حداقل نمك استفاده نمایید و برای ایجاد عطر و طعم مطبوع از انواع ادویه‌جات و سبزیجات معطر استفاده كنید. همچنین از ماهی دودی استفاده ننمایید، زیرا اغلب ماهی‌هایی که حالت مانده پیدا كرده اند و احتمالا بخشی از پروسه فسادشان را هم طی کرده‌اند، جهت دودی شدن انتخاب می‌شوند.

علاوه بر آن ثابت شده است كه در ذرات دود تركیبات سرطانزایی وجود دارد كه باعث آلوده شدن گوشت ماهی به این ذرات می‌گردد. همچنین توجه داشته باشید که لزوما ماهی‌هایی که قیمت ارزان‌تری دارند، ارزش غذایی کمتری ندارند، ولی طبیعتا ماهی‌های دریاهای آزاد، اسید چرب امگا-۳ بیشتری دارند و از نظر ارزش غذایی بهترند. البته ماهی‌های پرورشی و دیگر انواع ماهی‌ها نیز دارای پروتئین کافی و ارزش غذایی بالا هستند و همگی آنها حاوی ید و کلسیم می‌باشند.

افزودن سیر به سبزی پلو نیز بسیار مفید می‌باشد. محققان سیر را قوی ترین آنتی اكسیدان طبیعی معرفی كرده‌اند. بو و طعم تند سیر مربوط به تركیب آلیسین موجود در آن می‌باشد كه یك ترکیب آنتی‌اکسیدانی است. آلیسین ماده اصلی ضدمیكروبی و دارای اثرات كاهندگی كلسترول خون در سیر است.

جالب است بدانید که از سیر می‌توان به عنوان درمان کمکی در كاهش چربی خون، پیشگیری از تصلب شرایین وابسته به سن و آرتروز استفاده کرد، ولی اگر مشکل انعقاد خون دارید و از وارفارین استفاده می‌کنید، در مصرف سیر زیاده‌روی نکنید، زیرا خود سیر در کاهش انعقاد خون نقش دارد و مصرف هم زمان وارفارین و مقدار زیاد سیر، زمان انعقاد خون را به 2 برابر افزایش می‌دهد.

اگر مبتلا به چربی خون بالا یا دیابت هستید، مصرف هر چه بیشتر ماهی را به شما توصیه می‌کنیم، ولی بهتر است ماهی را بخارپز نمایید و یا در فر تهیه کنید، زیرا سرخ كردن آن باعث دریافت كالری بیشتر و در نتیجه بروز اضافه وزن خواهد شد. در هر حال، مصرف 2 وعده ماهی در هفته برای همه افراد سالم و 3 بار در هفته برای بیماران ذكر شده مفید است و مصرف هر روزه آن ضروری نمی‌باشد.

نگهداری در یخچال

اگر برنج را قبل از اینکه کاملا سرد شود در یخچال قرار دهید، با ایجاد رطوبت در محیط به شکل قطرات آب، زمینه را برای رشد میکروبی و کپک‌ها بسیار مساعد می‌نماید که خود را به صورت لزج شدن برنج نشان می‌دهد. ماهی نیز دارای گوشت لطیف و حساسی است که باید سریعا نسبت به مصرف آن اقدام کنید. شما می‌توانید غذا را پس از سرد شدن در ظرف مناسب بریزید و آن را بدون دستكاری برای 3 تا 4 روز در یخچال نگاه دارید، اما فراموش نكنید كه هیچ چیز به اندازه غذای تازه، مغذی نخواهد بود.

*كارشناس تغذیه، كارشناس ارشد صنایع غذایی

اخبار مرتبط با   :

               

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

افسردگی , سلامت نیوز , شفاف , شب عید , دیابت , قیمت , سلامت , , آرتروز , فساد , اسید , درخشان , گزارش , 3 , آبزی , آغاز , آلوده , آنتی , ابتلا , اثر , اثرات , ارزش , ارشد , از روی , از سلامتی , است , استفاده , استفاده از , اسید چرب , اصلی , اصول , اضافه , اضافه وزن , اعمال , افراد , افزایش , اقدام , اما , انتخاب , اند , اندازه , انواع , انگشتان , اهمیت , اوقات , اول , اول بهار , اولین , اولین گام , اولیه , اگر , ایجاد , این , بار , باز , باعث , بالا , باید , بخارپز , بخشی , بدن , بدون , بر روی , برابر , برای , برای همه , برجسته , برنج , بروز , بسیار , بسیار مهم , بعدی , به این , بهار , بهتر , بوده , بوی , بیشتر , بیماران , بین , تازه , تبدیل , تجربه , ترکیب , ترین , تشخیص , تغذیه , تند , تنها , تهیه , توجه , توصیه , تیره , ثابت , جای , جدا , جهت , جوش , حالت , حالی , حدود , حساب , حفره , حفظ , حیاتی , خدا , خواص , خواص ماهی , خواهد , خوب , خود , خون , داخلی , دارد , دارید , داشته , دانش , در , در یخچال , درمان , درمان افسردگی , دریافت , دریافتی , دود , دودی , دیده , دیر , دیگر , ذرات , ذرات دود , رابطه , راحتی , رسم , رشد , رطوبت , رفتن , رفته , رنگ , رنگ قرمز , رنگی , روز , روزه , روشن , روی , زمان , زمینه , زندگی , زیاد , سال , سال نو , سالم , ساکن , سبزی , سبزی پلو ماهی , سبزیجات , سختی , سرخ , سرد , سرسبزی , سرپوش , سطح , سلامتی , سیر , شام , شدن , شده , شكل , شما , شکل , شیرین , صحیح , صنایع , صورت , صورتی , صید , طبق , طبیعی , طعم , طور , ظرف , عطر , علم , عنوان , عوارضی , عید , غذا , غذای , غذایی , فراموش , فرو , فشاری , قابلیت , قبل , قبل از , قدیم , قرار , قرمز , قوی , قوی ترین , كارشناس , كاهش , كردن , كره , كنید , لطیف , ماده , مانده , ماهی , ماهی تن , مایکروویو , محیط , مختلف , مربوط , مرحله , مشکل , مصرف , معرفی , مفید , منابع , مناسب , منطقه , مهم , مواد , مواد غذایی , مواد مصرفی , موثر , موجود , میکروبی , نام , ناهار , نتیجه , نسبت , نشان , نظر , نقش , نقل , نمك , نوع , نگاه , نیاز , نیوز , هرم , هرم غذایی , هستند , هفته , همه , هیچ , و سبزیجات , وابسته , واحد , وارد , وجود , وزن , وعده , ولی , ویژه , پروتئین , پرورشی , پس از , پلو , پیدا , پیشرفت , پیشگیری , چاقی , چربی , چسبیده , چشم , چون , چیز , چیزی , کافی , کاهش , کسی , کلسیم , کمتر , گام , گرفته , گرم , گروه , گوشت , گیاهان , گیری , یادآور , یخچال , ارزش غذایی ,

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 74 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 16:07

وی گفت: در کشور ما نیز پروژه بزرگی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برای مطالعه بیماری های ژنتیکی اجرا می‌شود.

وی در ادامه افزود: تحقیقات و مطالعات بیماریهای ژنتیکی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و اجرای این پروژه می‌تواند نوآوری‌هایی را حاصل کند که با این نوآوری‌ها خیلی از بیماری‌های آینده بیماری‌های قابل علاجی می‌شوند.

ملک زاده گفت:‌ پیشرفت‌های علمی طی ده سال گذشته نشان داده که اکثر بیماری‌های عصبی، روانی و عقب‌ماندگی‌های ذهنی جنبه بیولوژیک قوی دارند که بشر تاکنون نتوانسته این بیماری‌ها را بشناسد.

ملک زاده گفت: با شناخت اختلالات ژنتیکی در بیماری‌ها قادر خواهیم بود که داروهای آنها را کشف کنیم و به علاج آنها بپردازیم.

وی در پایان این خبر افزود: با توانمندی محققان کشور و قراردادن دستگاه‌های NGS مرکز تحقیقات ژنتیک در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به زودی شاهد جریانات مفید علمی برای اقشار مختلف و راهکارهای علمی کاهش بروز بیماری‌های ژنتیکی و بهبود ناشی از عوارض آن خواهیم بود.

انتهای پیام/

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 33 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 16:07

مجید سرسنگی رئیس کارگروه هنر شورای تحول و ارتقای علوم انسانی درباره اقدمات صورت گرفته در این کارگروه در سال جاری، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: کارگروه هنر طی جلسات متعدد برگزار شده در سال 1394 مشغول بررسی طرح‌های پیشنهادی جهت تأسیس رشته‌های جدید گروه هنر در مقاطع تحصیلات تکمیلی بوده که رشته‌های انسان‌شناسی هنر، اقتصاد هنر و طراحی صنعتی به عنوان مهمترین این موارد است.

وی افزود: پس از تأسیس دکترای هنرهای اسلامی که در سال 1393 به تصویب شورای تحول رسید و از سال 94 اقدام به پذیرش دانشجو در این رشته شد، تأسیس انسان‌شناسی هنر و اقتصاد هنر برای نخستین بار در کشور و در مقطع کارشناسی ارشد و همچنین بررسی برای تدوین برنامه درسی دکترای طراحی صنعتی، در دستور کار کارگروه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بررسی‌ها درباره رشته انسان‌شناسی هنر همچنان ادامه دارد، در مورد رشته اقتصاد هنر، گفت: در سال جاری کارگروه هنر بعد از چندین جلسه پیاپی و بررسی‌های زیاد و اخذ نظرات کارشناسی، برنامه درسی رشته اقتصاد هنر را به تصویب رساند و این برنامه در حال حاضر در نوبت رسیدگی در جلسه اصلی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی قرار دارد.

رئیس کارگروه هنر شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در مورد برنامه درسی رشته طراحی صنعتی در مقطع دکتری نیز گفت: بررسی این برنامه که توسط دانشکده طراحی صنعتی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران تدوین شده، از سال جاری آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

رئیس کارگروه هنر شورای تحول و ارتقای علوم انسانی همچنین از انعقاد قراردادهایی برای تدوین چهار کتاب درسی برای چهار درس اصلی دکترای هنرهای اسلامی خبر داد و گفت: به محض نهایی شدن هر کدام از برنامه‌ها اقدامات لازم برای تألیف منابع تخصصی بر اساس سرفصل‌های در نظر گرفته شده، انجام خواهد گرفت.

سرسنگی در پاسخ به این پرسش که بازبینی برنامه‌های کارشناسی رشته‌های هنری و یا تدوین برنامه جدید آنها تا چه حد مورد توجه قرار گرفته و پیش رفته است، با اشاره به تعداد بالای این رشته‌ها، بیان کرد: با توجه به تعداد زیاد رشته‌های هنری در مقطع کارشناسی و تعدد گرایش‌های هر کدام از این رشته‌ها، که به رقمی بیش از 70 رشته و گرایش می‌رسد، طراحی برنامه‌های جدید کار بسیار سنگینی است که نیازمند فراهم شدن برخی مقدمات و هماهنگی و همراهی میان شورای تحول و وزارت علوم است.

وی با بیان این مطلب که به جهت تنوع رشته‌ها و گرایش‌ها و دانشگاه‌های هنری، برای اقدام به بازنگری و یا طراحی برنامه‌های جدید، گردآوری تجربه‌های دانشگاه‌ها و تجمیع آنها ضروری است، اظهار کرد: از چند سال پیش کمیته تلفیق در رشته هنر در وزارت علوم تشکیل شده و اقداماتی در این راستا صورت گرفته است اما همچنان کار ناتمام است و ورود به بازنگری رشته‌های کارشناسی میسر نیست و از همین روی کارگروه فعالیت خود را بر تأسیس رشته‌های جدید در مقاطع تحصیلات تکمیلی متمرکز کرده است.

رئیس کارگروه هنر شورای تحول و ارتقای علوم انسانی افزود: برنامه سال آینده نیز بیشتر معطوف به تأسیس یا بررسی یا بازبینی رشته‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی و تأسیس رشته‌های بین رشته‌ای است.

انتهای پیام/

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 89 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 10:41

برخورد با تمام ارکان تخلف پایان نامه فروشی در داخل و خارج فضای دانشگاهی

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: با تمام ارکان تخلف پایان نامه فروشی ( استاد، دانشجو، دلالان) در داخل و بیرون از دانشگاه‌ها برخورد قانونی می‌شود.  

وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیرعلوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص پایان نامه و مقاله فروشی در دانشگاه‌ها گفت: این کار چه از سوی اساتید و چه از سوی دانشجویان کاملا تخلف است و در ابتدای سال جاری در این خصوص آیین نامه‌ای را تنظیم و به دانشگاه‌ها ابلاغ نمودیم و تمام دانشگاه‌ها مکلف شدند در قالب این آیین نامه در داخل دانشگاه با این موضوع حتما برخورد داشته باشند.

وی ادامه داد: در این آیین نامه مرجع رسیدگی به این کار معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاهها پیش بینی شده است یعنی در واقع معاونت پژوهشی مرجعی هستند که اگر تخلفی در دانشگاه‌ها رخ دهد (چه خود معاونت تخلف را ببیند و چه به آنها گزارش شود) پیگیری و حکم صادر می‌کند.

احمدی با اشاره به مجازات برای تخلف‌ها تصریح کرد: به نسبت تخلف صورت گرفته مجازات‌ها از قبل پیش بینی شده است مانند تعلیق از کار و...

وی در خصوص این تخلف در بیرون از دانشگاه‌ها عنوان کرد: برای شرکت‌ها و دلالانی که پایان نامه فروشی می‌کنند لایحه‌ای را تنظیم کرده‌ایم که خوشبختانه به تصویب دولت رسید و در حال حاضر به مجلس رفته و امیدواریم در مجلس هم به تصویب برسد. در واقع هر سه رکن تخلف پایان نامه فروشی (استاد، دانشجو و شرکت‌ها) قابل پیگرد قانونی هستند و با آنها برخورد می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در پایان اظهار داشت: تخلف استاد و دانشجو چون داخل دانشگاه هستند با آیین نامه گفته شده پیگیری می‌شوند و برخورد با تخلف شرکت‌ها و دلالان چون بیرون از فضای دانشگاهی است در دستگاه‌های قضایی پیگیری می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط با   :

                                     

فناوری , پایان نامه , برخورد , بیرون , تخلف , تمام , خارج , داخل , در , در داخل , علوم , فروشی , فضای , قانونی , نامه , وزیر , وزیر علوم , پایان , پژوهش ,

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 64 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 9:31

راه‌اندازی 5 مرکز انتقال خون در تهران ظرف 18 ماه آینده

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: 5 مرکز انتقال خون در تهران با همکاری شهرداری تهران و بانک توسعه صنعت و معدن، ظرف 18 ماه آینده راه‌اندازی می‌شود.  

پورفتح‌الله مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: خیرین در سازمان انتقال خون مجمعی را تشکیل دادند و برای دسترسی اهدا کنندگان به مراکز اهدا خون، ساماندهی 5 مرکز انتقال خون در تهران را با همکاری شهرداری تهران در نظر گرفتند. فضاها به کمک شهرداری در اختیار سازمان انتقال خون قرار گرفت و در حال حاضر این 5 مرکز در حال ساخت هستند. 

وی افزود: بخشی از مسئولیت ساخت این مراکز به عهده‌ی بانک توسعه صنعت و معدن است و قرار بر این است این مراکز تا 18 ماه آینده راه‌اندازی شوند. علاوه بر این 9 سامانه سیار اهدا خون که قابل توسعه هستند توسط مجمع خیرین در حال برنامه‌ریزی و ایجاد است. این سامانه ها در مواقع بحران می‌توانند در مناطق بحران زده مستقر شوند. 

مدیر عامل سازمان انتقال خون فعالیت این سامانه‌های سیار را نامحدود خواند و گفت: این سامانه‌های سیار علاوه بر توانایی استقرار در مناطق بحران زده و ساماندهی اهدا خون، در مواقع عادی نیز در شهرهایی که مرکز اهدا خون ندارند، با برنامه‌ریزی و آموزش قبلی فعالیت می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: سعی می‌کنیم این سامانه‌ها، سامانه‌هایی باشند که اهدا کنندگان مستمر داشته باشند و با هدف 90 درصد اهدا کننده مستمر خون جهت گیری کنند. 

انتهای پیام/   

اخبار مرتبط با   :

                                 

شهرداری , صنعت , تهران , آینده , انتقال , بانک , توسعه , خون , در , در تهران , سازمان , شهرداری تهران , ظرف , عامل , ماه , مرکز , همکاری ,

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 76 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 9:31

نرم افزار تشخیص پزشکی بر روی گوشی موبایل مخصوص دانشجویان پزشکی + تصاویر

نوعی نرم‌افزار به دانش‌آموزان و محصولات رشته پزشکی اجازه می‌دهد تا با ابزار فناوری اطلاعات به جمع آوری اطلاعات در خصوص اعضای بدن بپردازند.  

گفتنی است، در حال حاضر این برنامه نمونه اولیه خود را طی می‌کند و پس از تاییدهای پزشکی می‌تواند به طور تجاری وارد بازارهای جهانی شود. بررسی‌ها نشان می‌دهند، در عین حال برای مشاهده اعضای بدن نیاز به پوشیدن یک تیشرت ویژه است و آنگاه فرد با نگاه کردن به شخص دیگر از طریق عینک می‌تواند استخوان‌های بدن فرد را تماشا کند. 

نرم افزار تشخیص پزشکی بر روی گوشی موبایل مخصوص دانشجویان پزشکی + تصاویر

این برنامه به نام Virtuali علاوه بر استخوان امکان مشاهده اندام‌ها و عروق خونی را توسط تبلت و یا تلفن همراه در اختیار افراد قرار می‌دهد. این نرم افزار برای طرفداران IOS و یا اندروید قابل اجرا است. 

هدف شرکت سازنده آموزش آناتومی بدن بویژه به کودکان و یا دانشجویان رشته‌های پزشکی است. 

از این نرم افزار می‌توان برای بررسی عملکرد اعضای داخلی بدن، بررسی اندام‌ها و شیوه کار کرد بخش‌های بدن نیز استفاده کرد. 

نرم افزار تشخیص پزشکی بر روی گوشی موبایل مخصوص دانشجویان پزشکی + تصاویر

از جمله قابلیت‌های این نرم افزار آموزش عملکرد بخش‌های مختلف بدن از طریق لمس صفحه نمایش تلفن همراه و مطالعه بخش‌های آموزشی است. قیمت این نرم افزار حدود 96 دلار است.

منبع: دیلی میل 

انتهای پیام/ 

اخبار مرتبط با   :

                                                 

موبایل , فناوری , گوشی , پزشکی , ابزار , اجازه , اطلاعات , اعضای , اعضای بدن , افزار , بدن , بر روی , بر روی گوشی , تشخیص , جمع , جمع آوری , خصوص , دانشجویان , در , رشته , روی , فناوری اطلاعات , محصولات , مخصوص , گوشی موبایل ,

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 64 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 9:31

وی با اشاره به کمبود ویتامین منیزیم افزود‌: کمبود منیزیم در بدن باعث می‌شود که بدن میل به قند و شیرینی پیدا کند که همین امر سبب می‌شود که بیماری چاقی پدیدار شود به طوری که در افراد چاق کمبود این ویتامین مشاهده می‌شود.

قاسمی تصریح کرد: پتاسیم به عملکرد قلب در بدن کمک می‌کند و میزان تعادل آب در بدن را تنظیم می‌کند و به عبارتی دیگر پتاسیم با سوخت و ساز در بدن رابطه مستقیم دارد و کمبود آن باعث می شود که توانایی بدن در هضم بهتر غذا کاهش یابد.

این متخصص تغذیه در پاسخ به این سوال که کمبود کلسیم چه عوارضی در بدن دارد‌، گفت‌: افرادی که تمایل زیادی به خوردن گوشت دارند بیشتر در معرض خطر کمبود کلسیم در بدن هستند.

وی افزود: کمبود کلسیم در بدن علاوه بر بیماری پوکی استخوان باعث می‌شود آنزیم‌هایی که در فرآیند سوخت و ساز بدن نقش موثری دارند کم کار یا غیر فعال شوند.

انتهای پیام/

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 65 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 8:29

محمدرضا معتمد متخصص مغز و اعصاب درگفت‌و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه بی‌توجهی به اصول درست نشستن هنگام رانندگی در سفرهای نوروزی و بی‌توجهی به بهداشت و سلامت بدن افراد را دچار عارضه‌ و دردهای مفصلی می‌کند، افزود: بیشتر افراد هنگام مسافرت‌ها بدون توجه به اصول بهداشت و سلامت بدن اقدام به رانندگی‌های مداوم و طولانی مدت می‌کنند و هنگام رانندگی به اصول درست نشستن و رعایت نکات ایمنی سفر توجهی ندارند به همین دلیل دچار عارضه‌ و دردهای مفاصل به ویژه دردهای گردن، شانه و کمر می‌شوند. 

وی افزود: در هنگام رانندگی بهتر است‌؛ علاوه بر توجه به درست نشستن و رعایت اصول ایمنی و سلامت بدن از پشت گردنی‌های مخصوص رانندگی استفاده شود تا فرد دچار این عوارض نشود. 

بستن کمربند ایمنی و استفاده از پشت گردنی‌های رانندگی‌ تا حدود زیادی از بروز دیسک‌های ناگهانی گردن و کمر پیشگیری می‌کند؛ زیرا هنگام رانندگی بر مهره‌های گردن و کمر فشار وارد می‌شود. 

معتمد تصریح کرد: توجه به تغذیه و مصرف مواد غذایی کلسیم دار و موادی که برای استحکام ستون فقرات و مهره‌های گردن و کمر مناسب است کمک بزرگی به پیشگیری از دیسک‌ها و دردهای مفصلی می‌کند. یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر بروز دردهای مفاصل و دیسک‌های گردن و کمر افزایش وزن است و باید به این امر توجه ویژه شود.

وی تاکید کرد: پرهیز از مصرف غذاهای چرب، آماده، فست‌فودها، نوشابه‌های گازدار، مواد نگهدارنده، افزودنی‌ها، مصرف مواد غذایی کلسیم دار، لبنیات، سبزی‌ها و میوه‌ها،‌ تحرکات بدنی و فعالیت‌های ورزشی می‌تواند از بروز دردهای مفصلی و دیسک‌های گردن و کمر جلوگیری کند. 

معتمد خاطرنشان کرد: رعایت الگوی صحیح نشستن، فعالیت‌های منظم ورزشی، کاهش وزن،‌ تقویت عضلات و مفاصل، رعایت الگوی صحیح راه‌ رفتن، رعایت اصول ویژه سلامت و ایمنی هنگام کار و برداشتن وزنه‌ها و بارهای سنگین و حتی سبک و درمان بیماری‌های مختلف بدن از راهکارهای مهم کاهش دردهای مفصلی و دیسک‌های مفصلی است.

انتهای پیام/ 

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 92 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 7:22

درمان دیابت با متفورمین فقط به شرط نارسایی کبدی

متفورمین دارویی نام آشنا برای تمام بیماران مبتلا به دیابت است و بسیاری از پزشکان به دلیل عوارض کم آن و اینکه باعث کاهش شدید قند خون نمی‌شود آن را توصیه می‌کنند.  

سعیده سعیدی داروساز در گفت‌و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با افزایش درصد ابتلا به بیماری دیابت مصرف داروهای کاهنده قند خون افزایش یافته است از بین داروهای کاهنده‌ی قند خون خوراکی‌،‌ متفورمین به دلیل اثر بخشی مناسب در کنترل قند خون ناشتا و پس از غذا، اثر مثبت روی عروق و پلاکت، کاهش وزن و پیش‌گیری از حوادث قلبی عروقی داروی انتخابی برای درمان دیابت نوع دو محسوب می‌شود.

سعیدی افزود: باید توجه داشت که دفع دارو از طریق کلیه بوده و در صورت وجود هر گونه نارسایی و اختلال در عملکرد آن باید تنظیم دوز دارو صورت بگیرد. 

وی ادامه داد: بیماران مبتلا به نارسایی کبدی و کلیوی، بیماریهای قلبی و بیماری تنفسی با مصرف متفورمین با افزایش خطر اسیدوز لاکتیک مواجه می‌شوند بنابراین با ممنوعیت مصرف متفورمین روبرو هستند. 

سعیدی بیان داشت: منع مصرف متفورمین در افرادی که دچار شوک شده‌اند و یا مایعات زیادی از دست داده‌اند و یا افرادی که مبتلا به عفونت‌های خونی هستند وجود دارد‌. 

وی اظهار داشت: از عوارض شایع دارو می‌توان به تهوع، درد شکمی، بی‌‌اشتهایی، احساس طعم فلزی در دهان و دندان اشاره کرد.

سعیدی خاطر نشان کرد: برای کاهش این عوارض باید توجه داشت که دارو حتما به همراه غذا خورده شود و افزایش آن به تدریج صورت گیرد. 

انتهای پیام/

اخبار مرتبط با   :

                                       

دیابت , آشنا , است , باعث , برای , بیماران , تمام , توصیه , خون , دارویی , دلیل , شدید , شرط , عوارض , فقط , قند , قند خون , نام , پزشکان , کاهش ,

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 72 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 6:20

سفید شدن موهای خود را به تعویق بیاندازید

با گذشت زمان و طی شدن گذر عمر رنگ سفید بر روی مو هر کدام از ما نقش می بندد که با تجدید نظر در برنامه غذایی خود می‌توانیم آن را به تعویق بیاندازیم  

وی با بیان اینکه ویتامین منگنز کمک شایانی به سفید نشدن مو‌ها می‌کند، افزود‌: سیر منبع بسیار خوبی از این ویتامین است که با گنجاندن این نوع ماده غذایی می‌توانیم راحت‌ترین راه را جهت مشکی ماندن مو‌های سرمان داشته باشیم.

نوروزی با بیان اینکه سبوس برنج را می‌توان به دو طریق خوراکی و غیر خوراکی مصرف نمود، خاطر نشان کرد: سبوس برنج حاوی ویتامین‌های گروه (ب5) است که می‌تواند به تقویت و رشد پیاز مو کمک شایانی کند.

این متخصص طب سنتی در ادامه یادآور شد: برای مصرف روزانه و خوراکی می‌توان مقداری از سبوس را خیس کرد و در زمان پخت برنج به آن اضافه کنیم تا برنجی مقوی و با ارزش غذایی بالا داشته باشیم.

وی اشاره ای هم به روش مصرف غیر خوراکی سبوس برنج کرد و گفت‌: سبوس برنج را با زرده تخم مرغ مخلوط کرده و این محلول را 3 ساعت قبل از حمام بر روی سر قرار دهید. این مخلوط حاوی مقدار زیادی ویتامین‌های گروه (ب) و به خصوص ویتامین (ب5) است که پیاز مو را تحریک کرده و از سفید شدن مو ها جلوگیری می‌کند.

نوروزی خاطرنشان کرد: مصرف این مخلوط در دراز مدت باعث می‌شود موهای سفید به تدریج به رنگ مشکی خود برگردند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط با   :

                                         

از ما , بر روی , برنامه , خود , در , در برنامه , رنگ , روی , زمان , سفید , شدن , عمر , غذایی , موهای , نظر , نقش , کدام , گذر , گذر عمر , گذشت , گذشت زمان ,

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 71 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 6:20